Selasa, 31 Ogos 2010

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-53

 Aku mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Hari Kemerdekaan buat semua rakan-rakan. Moga kita akan terus bersatu hidup aman damai...

 

Isnin, 23 Ogos 2010

BAMBU or BULUH

Nak buat lemang atau meriam ?. Tentunya bambu atau buluh lah digunakan sebagai bahannya. Pada masa kini, memang sukar untuk mendapatkan bambu atau buluh. Kita perlu menjelajah dan meredah hutan untuk mendapatkan buluh atau bambu ni. 


Buluh atau nama botaninya Bambusa sp. merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di ASEAN. Terdapat bahagian pokok buluh yang boleh diambil untuk dijadikan makanan. Rebung buluh sering diambil dan di peram / jeruk dan dijadikan bahan masakan yang sungguh sedap.
Buluh merupakan sejenis tumbuhan jenis rumput, juga dikenali sebagai aur, atau bambu.
Di Malaysia terdapat pelbagai jenis buluh, antaranya adalah:-
  1. buluh akar
  2. buluh batu/tumpat
  3. buluh betung
  4. buluh cina
  5. buluh duri
  6. buluh gading
  7. buluh kasap
  8. buluh minyak/padang
  9. buluh peleting
  10. buluh perindu
  11. buluh sembilang
  12. Buluh lemang

Jenis buluh (nama daerah, mungkin merujuk spesies yang sama)

  • Buluh akar
  • Buluh aloh bukit
  • Buluh anap
  • Buluh aur
  • Buluh beti
  • Buluh beting
  • Buluh betong
  • Buluh bisa
  • Buluh buta
  • Buluh dinding
  • Buluh duri
  • Buluh galah
  • Buluh hantu
  • Buluh kapur
  • Buluh kasap
  • Buluh lemang
  • Buluh lumpit
  • Buluh lumpit kecil
  • Buluh minyak
  • Buluh nipis
  • Buluh padi
  • Buluh pagar
  • Buluh pahit
  • Buluh pelang
  • Buluh perindu
  • Buluh raga
  • Buluh rayah
  • Buluh semantan
  • Buluh semeliang
  • Buluh semeyeh
  • Buluh sumbiling
  • Buluh sumpitan
  • Buluh telor
  • Buluh tikus
  • Buluh tumpat

Ahad, 22 Ogos 2010

SUNSETS LAGI

Lama rasanya tidak pergi merakamkan saat mentari melabuhkan sinar. Petang tadi selepas menghantar anak balik asrama di SMKA Limauan, Kimanis sampai rumah dekat jam 6 petang. Ada lebih kurang 27 minit lagi untuk waktu berbuka puasa. Aku ambik 40D dan terus bergegas ke Pantai Manis. Setelah sempat menekan beberapa kali punat shutter kamera jam dah menunjukkan jam 6.20 petang dan aku memecut balik kerana waktu berbuka semakin menghampiri...


KEUTAMAAN BULAN RAMADHAN

Allah Azza Wa Jalla berfirman:
"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan atas kamu puasa (Ramadhan) sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu.." (QS AL-Baqarah: 183)

Dari Sa'id bin Jubair ra, "Puasa orang sebelum kita adalah dari waktu Isyak sampai menjelang malam berikut sebagaimana dalam permulaan Islam"

Segolongan ulama mengatakan, "Puasa itu wajib bagi orang-orang Nasara, meskipun waktu itu amat panas atau sangat dingin, di mana mereka kesulitan dalam perjalanannya atau sebahagian kehidupannya. Maka sepakatlah pendapat para pembesar mereka untuk menjadikan puasa itu diantara musim bunga serta menambah sepuluh hari lagi sebagai tebusan atas kelemahan mereka. Kemudian raja mereka buat janji apabila dapat terlepas dari wabak penyakitnya, akan menambah puasa sepuluh hari lagi. Setelah terbebas, mereka pun menambah sepuluh hari lagi. Kemudian diganti oleh Raja lain. Raja itu berkata "Sempurnakna saja puasa itu lima puluh hari." Ternyata ada lagi wabak penyakit menimpa haiwan, maka raja itu berkata, "Tambahai puasamu sepuluh hari lagi!" Bahkan dikatakan pula, "Sepuluh hari lagi sesudah itu!" Dikatakan "Setiap umat diwajibkan puasa di bulan Ramadhan, hanya saja mereka menyesatkannya."

Al-Bughawi mengatakan, "Yang benar adalah bahawa Ramadhan itu adalah nama sebuah batu yang dipanaskan. Kerana mereka berpuasa di waktu yang amat panas." Dan dikatakan juga,  "Kerana Ramadhan itu dapat membakar dosa."

Puasa Ramadhan itu diwajibkan pada tahun kedua setelah hijrah dan kafirlah orang menentang akan kewajipannya. Dalam soal ini banyak disebutkan dalam Hadis Nabi S.A.W. Anta lain, sabda baginda:
"Ketika malam pertama bulan Ramadhan, semua pintu yang ditutup. Dan Allah memerintahkan jurupanggil yang memanggil,  " Wahai pencari kebaikan, mengadaplah!. Wahai pencari kejahatan, hentikanlah!" Kemudian dia berkata. "Setiaap yang mohon ampun akan diampuni, setiap yang meminta akan akan dipenuhi permintaannya dan setiap yang bertaubat akan diterima taubatnya." Tak hentinya dia selalu mengatakan demikian sampai datang subuh setiap malam 'Idul Fitri', Allah membebaskan satu juga orang dari Neraka yang mestinya mendapat seksa."

Dari Salman Al-Farisi ra, dia berkata, "Rasulullah SAW berkata kepada kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda bersabda:
"Wahai sekalian manusia, akan datang kepadamu bulan yang di situ terdapat malam Al-Qadar yang lebih baik daripada seribu malam. Allah telah mewajibkan puasanya dan mensunnahkan ibadah malamnya. Siapa yang beribadah di malam Lailatul Qadar dengan satu macam dari kebaikan, sepertinya dia melakukan ibadah di bulan lainnya. Dan siapa melakukan ibadah wajib, ia seperti orang  yang melakukan tujuh puluh ibadah di bulan lainnya. Dia itu bulan sabar. Pahala sabar adalah syurga. Ia bulan di mana rezeki orang mukmin ditambah. Siapa memberi makan untuk berbuka puasa, ia mendapat (pahala) memerdekakan budak dan ampunan bagi dosanya." Kami bertanya,  "Wahai Rasullullah, tidak setiap kami menemukan sesuatu untuk berbuka."
Baginda bersabda: " Allah memberi pahala kepada orang yang memberi makanan untuk berbuka puasa kepada orang yang berpuasa seteguk susu atau air atau sebiji kurma. Barangsiapa memberi makan hingga kenyang orang yang berpuasa, iaakan mendapatkan ampunan bagi dosanya dan Tuhan akan memberinya minum dari telagaku seteguk sehingga tak akan haus selamanya. Dan untuknya pahala seperti orang berpuasa tanpa kurang sedikit pun. Itulah bulan yang awalnya penuh rahmat, tengahnya penuh ampunan dan akhirnya pembebasan dari Neraka. Siapa yang memberatkan hambanya pada bulan itu, Allah akan memerdekakannya dari Neraka.
Perbanyakkan pada bulan itu melakukan empat hal; yang dua membuatmu diredhai Tuhan, yang dua lagi kamu akan mendapatkan sesuatu yang pasti kamu inginkan. Adapun dua membuatmu diredhai Tuhan dengan syahadat bahawa tak ada Tuhan selain Allah dan kamu memohon ampun kepadanya. Sedangkan dua yang menjamin kamu akan mendapatkan Syurga kepada Tuhanmu dan memohon perlindungan kepadanya dari api Neraka."

Dalam Hadis yang lain Nabi SAW bersabda:
"Siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan redha Allah, akan diampuni dosanya yang terdahulu dan kemudian"

Sabda Baginda lagi:
"Setiap amal manusia itu untuknya kecuali puasa adalah untuk-ku dan aku sendiri membalasnya."

Sabdanya lagi:
"Dibulan Ramadhan, umatku telah diberi lima hal yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya; bau  mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah daripada keharuman misik, para Malaikat memohon ampun untuk mereka sampai mereka berbuka, juga pada bulan itu Syaitan diikat dan setiap hari Allah menghiasi Syurga dan berkata,  "Hamba-hambaku yang soleh dihindar dari keburukandan penyakit, "Serta Allah mengampuni mereka pada akhir malam dari bulan Ramadhan."

Dikatakan, "Wahai Rasulullah, apakah itu malam Lailatul Qadar?"
Rasulullah SAW menjawab: "Tidak, akan tetapi orang yang beramal akan diberi upahnya setelah selesai dia bekerja"

Dipetik dari: Terjemahan Kitab MUKASHAFAH AL QULUB - IMAM AL-GHAZALI 

Selasa, 17 Ogos 2010

TERATAI TAK LAYU DI TASIK TAK BERMADU

Teringat lagu Ramli Sarip...

Oh Teratai Bunga Indah,
Engkaulah Pujaan Hatiku,
Telah Lama Kau Ku rindukan,
Wahai Teratai Bunga Indah...

::::::::::




Ahad, 15 Ogos 2010

VESPA or SKUTER

Foto ni aku rakamkan semasa aku bersama seorang rakan bertugas sempena hari guru bagi tahun 2010. Waktu itu kami ditugaskan untuk menemuramah salah seorang tokoh guru. Inilah dikatakan sambil berenang sambil minum air.

Sabtu, 14 Ogos 2010

MODEL KAMPUNG-KAMPUNG

Pada 8 - 11 Julai 2010 yang baru lalu, aku telah berkesempatan mengikuti kursus Bina Negara Asas di Biro Tatanegara Kundasang Sabah. Aku kira bertuah kerana tersenarai dalam rombongan peserta kursus anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Papar itu kerana sasaran utama peserta kursus ini adalah Pengetua, Guru Besar dan para Pegawai dan Staf Pejabat Pelajaran Daerah Papar. Cuma aku dan seorang rakan yang berstatus guru dan bertugas di sekolah dapat bersama-sama menyertai kursus ini.

Gambar-gambar berikut adalah antara gambar kenangan yang sempat aku rakamkan.

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK

Terlupa pula aku nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan Selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua rakan-rakan seagama dengan aku. Mudah-mudahan puasa kita diterima Allah SWT. Bersamalah kita mengambil kesempatan dan merebut limpahan rahmat dan keberkatan yang ada dalam bulan ini.


Selamat Berpuasa dari kami sekeluarga...

LEPAS SAHUR 1 RAMADHAN 1431H





NAK BERBLOG SEMULA

::: Salam rakan-rakan semua..
Rasanya begitu lama blog aku ni terabai tanpa bahan atau khabar baru yang aku muatkan di dada laman ini. Bukan tak ada bahan atau gambar baru yang aku perolehi. Sebenarnya banyak gambar maupun berita dari pelbagai program atau aktiviti yang sempat aku ikuti.:::.

::: Mungkin disebabkan kesebokkan, juga mungkin disebabkan terlalu asyik melayan facebook menjadikan blog aku ni terbiar tanpa ada cerita-cerita baru. Kalau ada pun cuma saduran dari tulisan orang lain terutamanya dari Ustaz Zaharuddin :::

::: Di Facebook seronok juga, cuma untuk mendapatkan mutu gambar yang berkualiti tinggi bukan di sanalah tempatnya. Gambar-gambar yang dimuat naik di laman facebook tidak begitu memuaskan. Tapi entah kenapa masih mahu juga memuatkan gambar-gambar di laman tersebut :::

::: Rasanya aku nak memuatkan gambar-gambar yang pernah aku muat naik di facebook di blog aku ini, cuma mungkin ia akan memakan masa sedikit...::::

                         ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Khamis, 12 Ogos 2010

Batalkah Puasa Jika...

by Zaharuddin.net on pada 12hb Ogos 2010 pukul 8.04 ptg

Perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati terlebih dahulu. Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah:-

1. Menahan nafsu syahwat dengan menanggung lapar dan dahaga. Melanggarnya dengan sengaja adalah membatalkan puasa.

2. Menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Melakukannya adalah membatalkan puasa.

Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan as-sunnah, selain itu WAJIB juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah : 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak. Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa.

Adapun beberapa perkara yang tidak disepakati, ia masih boleh diperbincangkan, cuma jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramadhan sehingga menyimpangkan kita dari objektif Ramadhan.

Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai :-

1) Darah keluar dari tubuh

Samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain. Hukumnya : Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar' dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr Muhd ‘Uqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah di pinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 3/43) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida' dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan majority mazhab kecuali Hanbali. ( Bidayatul Mujtahid, 1/247)

2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala.

Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja' atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 211).

Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik.

3) Pil elak haid untuk puasa penuh

Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan oleh Allah swt. selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah.

4) Penyembur gas untuk pesakit lelah

Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Tidak dinafikan ia satu isu yang amat kerap dibincangkan oleh para ulama seantero dunia dan mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak.

Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selain itu, hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh Antarabangsa yang bersidang Juali 2007 baru-baru ini.

Pun begitu, kemudiannya mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih terperinci dalam persidangan akan datang. Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat kerana Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226)

Namun jelas para ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk dari inhaler tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan buat pesakit athma dan tidak pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar.

5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal

Terdapat dua jenis : samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, pain killer dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226).

Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan. Berkenaan suntikan makanan, air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama sekali lagi berbeza pandangan : Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercangah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa Syar'iyyah, hlm 268 ; Yasalunaka, 5/53 dll ).

Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.

6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.

Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa dalah lebih baik. Ia berdasarkan hadith : "Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi ; albani ; Sohih).

7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat.

Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramdhan. Pahala puasanya pula akan terhapus Selain itu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda : "Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah" (Riwayat Ibn Hibban)

8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa.

Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama. Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya :-

كان رسول اللَّهِ يُقَبِّلُ وهو صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وهو صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كان أَمْلَكَ لِإِرْبِهِ

Ertinya : "Nabi S.a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya" (Riwayat Abu Daud, 2/311 ; Syuaib arnaout : Sohih)

Dan satu lagi adalah : -

فجاء شاب فقال أقبل يا رسول الله وأنا صائم قال لا قال فجاء شيخ فقال أقبل وأنا صائم قال نعم قال فنظر بعضنا إلى بعض فقال النبي قد علمت لم نظر بعضكم إلى بعض إن الشيخ يملك نفسه رواه أحمد والطبراني في الكبير وفيه ابن لهيعة وحديثه حسن وفيه كلام

Ertinya : Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya : Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi : Jangan ; tiba-tiba datang seorang tua dan bertanya soalan yang sama : Jawab nabi : Ye ( tiada masalah) ; kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata :- "aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)" (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahi'ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif).

Al-Qaradawi pula menambah "berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya " (Fiqh As-Siyam, hlm 106 ) Kesimpulannya, ia tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari ramadhan.

9) Wanita tamat haid

Wanita tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib boleh dibuat selepas terbit fajar. Demikian juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/201) Dalilnya adalah:-

من لم يُجْمِعْ الصِّيَامَ قبل الْفَجْرِ فلا صِيَامَ له

Ertinya : "Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya" ( Riwayat Abu Daud, 3/108 ; Albani : Sohih )

10) Keluar air mazi

Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak.? Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa. Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzai'e, Hasan albasri, As-Sya'bi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini.

11) Keluar air mani tanpa setubuh.

Mencium dan menyentuh sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.

Adapun keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4/159) Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal.

Walau bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan. Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.

12) Menelan air liur dan kahak

Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/159). Manakala Kahak yang selagi ia belum sampai ke anggota mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada pada had tekak maka tidak membatalkan puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal dan ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan yang terpilih adalah kahak yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan ulama menyatakan ia membatalkan puasa. Manakala yang berada di bahagian pangkal lidah dan tekak, jika ditelan tidak membatalkan puasa.

13 ) Mandi.

Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh. Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi ketika berpuasa. Kecuali seseorang mandi sambil mencuri minum sebagaimana yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan lainnya, maka ia batal kerana minum dan bukan mandi itu sendiri.

14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu.

Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal. Justeru, seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Quddamah menolak pandagan yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4/175)

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net