Khamis, 12 Mac 2009

Bermain dengan Aperture dan Shutter Speed

Seronok kalau kita belajar menggunakan fungsi MANUAL pada kamera. Tidak kira kamera SLR atau Kompak. Aku jarang sekali guna butang Auto kerana bagi aku adalah satu kepuasan bila merakamkan gambar dengan fungsi Manual.

Photo berikut adalah antara photo yang aku shoot dengan fungsi Manual

Ini gambar air yang keluar dari paip. Lihatlah bagaimana kelajuan Shutter dapat mengubah bentuk air tersebut.




Photo ini pula aku shoot pada waktu tengah malam. Pada gambar ini aku cuba perlahankan Shutter. Tapi perlu diingat, jika kita menggunakan Shutter yang perlahan, kita perlu menggunakan Tripod kerana bimbang kamera akan tergoyang sebelum shutter tertutup.
Lihatlah bagaimana cahaya lampu kereta memanjang bila Shutter diperlahankan...



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cantik gambar air itu.. hebat.., betul2 hebat.. saya respek sekali

Tanpa Nama berkata...

tidak dpt digambarkan perasaan melihat gambar air menitis,dikatakan rahmat Allah.Tsunami bolehkah dikatakan rahmat?Mudah2an anda dan kawan2 semua mendapat pengajaran dari gambar ini.Tahniah kualiti gambar memang hebat!!!!

Catat Ulasan